Kajian mengenai tekanan kerja dan burnout di kalangan kaunselor Sekolah Menengah Bahagian Kuching / Arenawati Sehat Omar, Irdawaty Haji Jaya and Mohd. Zafian Mohd. Zawawi

Omar, Arenawati Sehat and Haji Jaya, Irdawaty and Mohd. Zawawi, Mohd. Zafian (2008) Kajian mengenai tekanan kerja dan burnout di kalangan kaunselor Sekolah Menengah Bahagian Kuching / Arenawati Sehat Omar, Irdawaty Haji Jaya and Mohd. Zafian Mohd. Zawawi. Research Reports. Institute of Research, Development and Commercialization , Universiti Teknologi MARA. (Submitted)

[img] Text
LP_ARENAWATI SEHAT BINTI OMAR 08_24.PDF

Download (1848Kb)

Abstract

Menjamin kualiti perkhidmatan dalam sektor pendidikan pada abad ke-2l merupakan suatu cabaran dalam usaha menjadikan Malaysia sebagai pusat kecemerlangan pendidikan serantau. Bagi merealisasikan hasrat ini, ianya mernerlukan tenaga pendidik lelaki mahupun wan ita yang berkualiti. Tahap burnout dan tekanan kerja akan mempengaruhi tahap produkviti dan kualiti kerja seseorang tenaga pendidik. Tujuan utama kajian ini adalah untuk mengenalpasti tahap burnout dan tekanan kerja di kalangan Kaunselor Sekolah Menengah Bahagian Kuching. Instrumen Maslach Burnout Inventory-Educators Survey (MBI-ES) digunakan bagi mengukur tahap burnout, manakala Indeks Tekanan Kerja (ITK) Guru pula digunakan untuk mengukur tahap tekanan kerja. Daripada 38 set soalselidik yang diedarkan, hanya 30 set yang dilengkapkan dan telah dikembalikan.Sampel terdiri daripada 38 orang Kaunselor Sekolah Menengah di Bahagian Kuching sahaja. Dapatan kajian menunjukkan majoriti Kaunselor Sekolah Menengah Bahagian Kuching mempunyai tahap burnout yang tinggi bagi ketiga-tiga sub skala iaitudari aspek keletihan emosi, aspek depersonalisasi dan aspek pencapaian peribadi. Dari aspek tekanan kerja, dapatan kajian menunjukkan secara keseluruhannya tahap tekanan kerja bagi kaunselor Sekolah Menengah Bahagian Kuching juga adalah tinggi. Dapatan kajian ini juga menunjukkan bahawa terdapat sebanyak 20 faktor yang memberi tekanan yang tinggi dan sepuluh faktor atau sebanyak 33.3%yang memberi tekanan yang rendah kepada para kaunselor. Bilangan sebanyak 20 faktor atau sebanyak 66.7% menunjukkan bahawa tahap tekanan kerja di kalangan kaunselor sekolah. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa faktor-faktor ini memberikan tekanan kerja yang tinggi kepada para kaunselor yang mana nilai min yang diperolehi adalah sarna dan lebih dari 4. Ia terdiri daripada faktor berurusan dengan situasi krisis , kerja lebih masa , kurang peluang membangunkan diri .pengagihan tugas baru atau tidak biasa dilakukan , kurang sokongan daripada pihak pengurusan atasan, kurang penghargaan setelah menyempumakan tugas dengan baik , melaksanakan tugas yang bukan dalam deskripsi tugas , kekekurangan atau kelemahan peralatan berkualiti, pengagihan tugas yang semakin berat tanggungjawab, kekurangan kakitangan untuk melaksanakan tugas , membuat keputusan kritikal secara spontan , kejian atau ejekan peribadi terhadap pelajar, rakan sebaya, dan organisasi luar (ibu bapa, penghulu dan lain-lain), persaingan pembangunan diri, perubahan yang kerap daripada aktiviti yang membosankan kepada aktiviti yang lebih mencabar, memenuhi tarikh akhir sesuatu tugasan, kurang masa peribadi (contohnya minum pagi atau makan tengahari) , membuat kerja orang lain dan kakitangan yang tidak bermotivasi.

Item Type: Monograph (Research Reports)
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > Teaching (Principles and practice) > Student guidance and counseling. Personnel service. General works
Divisions: Institute of Research, Development and Commercialization , Universiti Teknologi MARA
Depositing User: Pn. Zuhaslinda Sulaiman
Date Deposited: 28 Feb 2013 04:08
Last Modified: 28 Feb 2013 04:08
URI: http://eprints.uitm.edu.my/id/eprint/6800

Actions (login required)

View Item View Item